Sponsors in beeld
/

Kapenga & Home Center

Kapenga & Home Center

‘Je wilt altijd vooruit’

Meer dan 70.000 vierkante meter met meubels, bedden en keukens zijn te bewonderen in de zaken van Kapenga Wonen en Home Center. Midden jaren dertig van de vorige eeuw begon Piet Kapenga een meubelzaak in Sint Annaparochie en bijna negentig jaar later werken er 275 mensen.

De focus ligt bij Kapenga Wonen/Home Center vanaf het moment dat Piet Kapenga en zijn vrouw Agaath een meubelzaak begonnen in Buitenpost altijd op groei, beter worden en toekomst gericht zijn. Dat mantra hebben zoon Sikko en zijn twee jongere zussen overgenomen. Naast de winkel in Buitenpost, hebben ze Home Center (overgenomen in 1995) in Wolvega, een Kapenga meubelboulevard in Leeuwarden en een zevental keukenzaken onder de labels Superkeukens en Keukendepot.

‘Je wilt altijd vooruit. Daar ben je ook ondernemer voor’, zegt Sikko Kapenga. ‘Op het moment dat dit lukt en je gaat groeien komt er een moment dat je het zelf niet meer overziet. Dan moet je goeie mensen binnenhalen. Dat hebben we gedaan. We zijn zelf mensen van de winkel daar ligt onze focus op, maar de organisatie achter de winkels moet ook op orde. Wij vinden kwaliteit belangrijk en de klanten staan bij ons centraal dat is binnen onze bedrijven een heel belangrijk speerpunt.  We doen alles in goede harmonie. Dat moet ook, want medewerkers zijn het goud voor je bedrijf.’

Kapenga Wonen/Home Center is een echt familiebedrijf. ‘We doen alles in eigen beheer. Alle panden zijn van onszelf en we bezorgen met eigen auto’s.’ Vader Piet(82) is nog altijd betrokken. Hij voltooide de opleiding weg en waterbouw en heeft, naast zijn voorliefde voor wielrennen, bijzondere belangstelling voor de bouw. Hij is nog altijd toekomst gericht bezig zo heeft hij er o.a. voor gezorgd dat we meer dan 20.000 zonnepanelen op onze panden hebben liggen.

Het meubelimperium is in de loop ter tijd dus enorm gegroeid. Ook in tijden dat het economisch minder ging. ‘Kijk als het hard waait kan iedereen goed zeilen. Wij hebben in de branche slechte tijden gekend, maar daar zijn we altijd beter uitgekomen. Dankzij dat we een sterk familiebedrijf zijn met altijd een gezonde exploitatie zonder te grote risico’s hebben we altijd op de markt in kunnen spelen. Het vertrouwen van de bank in ons als ondernemers speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Tijdens de laatste crisis in 2007 was er zelfs ruimte om overnames te doen.’

In die tijd was de familie Kapenga al sponsor. ‘Zolang ik weet zijn we al sponsor. Dat komt vooral doordat mijn vader en Joop Atsma elkaar goed kennen. Toen het ooit begon zeiden we direct ja. Het is uitgegroeid tot een geweldig evenement. Vraag mensen in het land over Surhuisterveen en iedereen zal de Profronde noemen.’

Het gaat niet om het kunnen activeren van iedere sponsoreuro. ‘Het is vooral een bijdrage aan een mooi evenement. We hebben ook respect voor de mensen die erbij betrokken zijn. Nuchtere mensen als Andries Nieuwenhuis die veel werk verzetten. Het is een belangrijk evenement voor Friesland. Zeker als je kijkt naar al het publiek wat er op afkomt. Gewoon geweldig!’

 
Button