Sponsors in beeld
/

De Poel, Koel- en Vrieshuis

De Poel, Koel- en Vrieshuis

‘Wat wij hebben zie je nergens in Nederland’

Een uniek bedrijf in Nederland dat stelt bedrijfsleider Wietse Kuipers van De Poel Koel en Vrieshuis in Surhuisterveen en Stroobos. In twee moderne vrieshuizen is in totaal ruimte voor 28.000 pallets voor de op- en overslag van geconditioneerde producten. ‘Als je niet tegen de kou kan moet je hier niet zijn.’

Variërend van het invriezen van vers vlees tot op- en overslag van zuivel en visproducten. Met in de bijna veertig jaar dat De Poel Koel en Vrieshuis een flink opgebouwd klantenbestand. Zuivelgigant Friesland Campina maakt gebruik van koel en vriescapaciteit. Maar ook partijen als garnalenverwerker Heiploeg, zuivelproducent A-ware en de internationale vleesverwerker Vion Group weten de weg naar Surhuisterveen en Stroobos te vinden.

De laatste locatie is er in december bijgekomen toen besloten werd om de activiteiten uit te breiden op de locatie van voormalig transportbedrijf Broersma. ‘We hebben de laatste jaren veel geïnvesteerd. Vier jaar geleden hebben we hier aan de Molenweg nog bijgebouwd, maar dat stond in no-time vol. Toen was de keuze doorgaan of nee-verkopen aan onze klant. We willen door en zo zijn we in Stroobos uitgekomen. Soms een logistieke uitdaging, maar het is maar een kwartiertje rijden.’

Het voordeel is dat De Poel Koel en Vrieshuis in de ogen van Kuipers een bedrijf is met korte lijnen. ‘We zijn met tien mensen en zijn in staat om veel werk te verzetten en flexibel in te spelen op de wensen van de klant. Daar kunnen wij het verschil maken ten opzichte van concurrenten.’ En om de voorsprong te houden is moderniseren belangrijk. ‘We werken met jonge mensen, recent is de vernieuwde website online gegaan en we hebben een logistiek systeem in gebruik genomen waarbij iedere van de 28.000 pallets te traceren is. Bovendien is duurzaamheid een thema. We vinden het belangrijk dat we daarmee bezig zijn.’

Het is wel zo dat het bedrijfsproces veel energie vraagt. ‘Wij gebruiken als bedrijf per jaar net zoveel stroom als alle woonhuizen in Surhuisterveen.’ Met de stijgende energieprijzen van de laatste tijd is het zeker een uitdaging om de kosten in de hand te houden. Er liggen 2300 zonnepanelen op de daken, maar feit is wel dat de kosten met tweehonderd procent gestegen zijn. ‘Deze kosten zijn deels door te berekenen naar de klant, maar niet alles. De marges worden krapper en ondernemen is uitdagender. Gelukkig zijn we een stabiel bedrijf.’

De jarenlange verbinding met het Wielercomité Surhuisterveen is een logische zegt Kuipers. ‘Wij werken landelijk en meestal is het zo dat als ik tegen een klant zeg dat we uit Surhuisterveen komen het antwoord is oh van het wielrennen. Dat zegt genoeg. We doen graag iets terug voor het dorp en dan steun je het evenement van Surhuisterveen. Een sterk merk. Dat past bij ons. We zijn zelf sportmensen en dat brengt een bepaalde mentaliteit met zich mee om vooruit te willen.’

 

 

Button