Stephen Williams nieuwe goudhaantje Israel-Premier Tech: “Alle puzzelstukjes vallen in elkaar”
foto: Cor Vos
Zeger Schaeken
donderdag 18 april 2024 om 14:09

Stephen Williams nieuwe goudhaantje Israel-Premier Tech: “Alle puzzelstukjes vallen in elkaar”

Interview Stephen Williams was woensdag de verrassende winnaar van de Waalse Pijl. De renner van Israel-Premier Tech, de eerste Brit in de geschiedenis die kon winnen op de Muur van Hoei, overleefde als beste de zware omstandigheden. “Ik ben het gewoon om in dit weer te koersen en hou er zelfs van”, vertelde Williams op de persconferentie na afloop.

Hoe heb je de wedstrijd ervaren vandaag?
“De koers werd door het weer natuurlijk een stuk lastiger. Het was dus in eerste plaats belangrijk om warm te blijven. Zeker tot aan het circuit. In de voorlaatste ronde zaten we nog met zo’n 40 renners in het peloton. Op de voorlaatste Muur probeerden we vervolgens de groep kleiner te maken. Toen ik daarna in die eerste groep zat, wist ik dat ik goede benen had. Het maakte voor mij niet uit dat we daarna nog werden ingerekend. Ik wist dat ik goede benen zou hebben in de laatste kilometer.”

Je ging uiteindelijk van best ver de sprint aan. Waarom maakte je die keuze?
“Ik had vertrouwen in mijn benen. En ik wist dat ik enorm ging kunnen afzien, als ik de finishlijn ging zien. Dan denk je aan niks anders. In die laatste honderd meter heb ik wel een paar keer omgekeken. Ze (vooral Kévin Vauquelin, red.) kwamen heel dichtbij, maar gelukkig was het net genoeg.”

Zijn deze weersomstandigheden in jouw voordeel?
“Ik ben het wel gewoon om in dit soort omstandigheden te koersen. Ik hou er zelfs van. Met de ploeg waren we ook de hele tijd aan het kijken naar de weersvoorspellingen. Het is gewoon echt lastig koersen bij dit weer. Het moeten blijven eten en drinken is eigenlijk het lastigste. Dat onderschatten mensen vandaag. Voor mij was het het zwaarste in het eerste deel van de koers. Vanaf we begonnen waren aan de lokale rondes, kon ik de knop omdraaien en vergat ik de koude.”

Je bent de eerste Brit die hier kan winnen, wat betekent dat voor jou?
“Het is prachtig om hier als eerste Brit te winnen. Ik ben hier ook altijd gestart de laatste jaren en daarvoor keek ik de koers ook altijd op televisie. Ik ken de koers dus ook best goed.”

Het is al je derde overwinning in de WorldTour dit seizoen. Hoe verklaar je die plotse opmars?
“Ik ben in eerste instantie goed gestart in Australië (waar hij de slotrit en het eindklassement van de Tour Down Under won, red.). Daarna werden de Ardennenklassiekers al snel een groot doel voor mij. Die voorbereiding verliep goed. In het verleden ging het vaak minder vlot en had ik geen goede voorbereiding. Ik heb ook veel blessures gehad, onder meer een zware aan mijn knie.”

“Sinds ik bij deze ploeg ben, heb ik echter een stap kunnen zetten. Ik word goed omringd en alle puzzelstukjes vallen daardoor in elkaar.”

Hoe is het om een jongere generatie zo veel te zien winnen en zelf wat langer te moeten wachten op je ontwikkeling?
“Er zijn maar een handjevol renners die zó goed presteren op echt jonge leeftijd. Maar natuurlijk is het belangrijk om te winnen. Dat kan op mijn leeftijd ook nog en zal later ook nog kunnen. Ik hoop dat ik elk jaar wat beter kan worden. Ik wil presteren. Voor mezelf, maar ook voor de ploeg.”

Moeten we jou nu ook als favoriet zien voor Luik-Bastenaken-Luik?
“Daar wil ik nu nog niet aan denken. Ik ben nu vooral heel blij met deze overwinning. Ik wil die eerst vieren met mijn ploeggenoten. Daarna zal ik een paar dagen rust pakken en dan zal ik wel aan Luik beginnen denken. Dat is een ongelooflijke wedstrijd met bijzonder veel geschiedenis.”

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
18 april 2024 07:44
Echte kerel, mooie ploeg. Ik denk wel dat we ons langzaamaan zorgen mogen maken over de fysieke en mentale staat van veel renners. Als dit al een 'apocalyptische' koers is, amai. En zoveel 'uitvallers', terwijl je juist onder deze omstandigheden je lijf en mentale gestel kan trainen.
Maar ja, het zal het nieuwe nieuwe wielrennen wel zijn.
    18 april 2024 08:40
    Wat een gezwam man. Als je je helemaal kapot geregend bent en je kan geen warmte meer genereren is het afstappen geblazen, meteen. Het enige wat je dan nog traint is langer thuiszitten nadien.

    Dat plukje van 25 gisteren was goed ingepakt of die dag bestendig, leuk voor hen maar dat maakt ze niet mentaal sterker of zo.
    18 april 2024 08:54
    Ironisch? Urenlang in opspattend ijswater rondfietsen incl. afdalingen aan hoge snelheid. Onderkoeling is niet ingebeeld he, eens je lichaam in die noodtoestand gaat is dat geen kwestie meer van karakter of mentale zwakte maar een puur medisch verschijnsel.
    18 april 2024 08:56
    Voor al jullie meningen valt iets te zeggen. Het is wel herkenbaar dat mensen tegenwoordig veel minder kunnen hebben qua slecht weer, niet alleen op de fiets. Is toch ook een mentaal iets, vroeger konden de meesten de kou en regen meer omarmen en het gewoon accepteren. Nu is het vaak automatisch in de spreekwoordelijke weerstand schieten bij dit weer, mede waardoor de echte weerstand vaak niet meer het gewenste niveau haalt. Ondanks dat de kleding tegenwoordig veel beter is dan vroeger, hadden de (semi)profs toen waarschijnlijk meer vet op de botten om het langer vol te kunnen houden in combinatie met een ijzeren wil. Tegenwoordig fietsen de profs in ieder geval in de winter veel in relatief warme oorden en is voor recreanten de verleiding groot om indoor te fietsen. Dat laatste doe ik zelf ook deels in de winter, al ga ik voor de langere (weekend)ritten wel naar buiten als het even kan. Vanaf maart/april kan ik me echt niet meer zetten tot indoor fietsen.
    18 april 2024 08:59
    De vraag is vooral: welk nut had doorrijden vs afstappen? Zondag staat Luik op het programma.
    18 april 2024 09:09
    Zodra het fout ging voor sommigen had doorrijden geen zin meer nee. Vraag me wel af of ze dan de juiste kleding aan hadden. Tegenwoordig heb je echt wel goede regenkleding waarmee je urenlang droog blijft. Kan me voorstellen dat ze niet het beste materiaal bij zich hadden (niet helemaal verwacht paar dagen geleden) of tijdig aan hebben gedaan. Wout Poels was laatst slim in een rit tijdens de Ronde van Catalonië door zelfs op de slotklim de regenkleding aan te houden in tegenstelling tot vele anderen die bibberend over de meet kwamen. Normaal zou ik denken dat rijden in een regenkoers je juist een voordeel geeft in de eerstvolgende regenkoers qua gewenning (zowel voor het lichaam als technisch en tactisch iets anders rijden), in dit geval mogelijk zondag tijdens LBL. Die vlieger lijkt voor de meesten tegenwoordig dus niet meer op te gaan in een tijd waar de weerstand flinterdun blijkt te zijn.
    18 april 2024 09:17
    Volgens mij is dat het gewoon: niet de juiste keuze gemaakt qua kleding.
    En in iets te hete kleding fietsen voelt voor velen als lastig, dan ga je al snel te snel iets uit doen. Dan nog een extra buitje of idd dat opspatwater? Einde verhaal. Blijven kunnen rijden in regenkleding is ook een kunde.

    Ik ben zelf best en winterrijder en heb al die ellende al wel eens meegemaakt, haha, die dagen van strakblauw ineens naar hagel naar strakblauw naar hagel zijn de allerergste en lastigst inschatbaar.
    18 april 2024 09:41
    Dat is waar. De perfecte combinatie van waterdicht en toch voldoende ventilerend blijft lastig. Het enige voordeel dat ze tegenwoordig wellicht hebben is dat de 'finale' al vrij snel aanvangt, waardoor ze niet eerst urenlang op een voor hen relatief rustig tempo hoeven te rijden en het daardoor nog sneller koud zouden krijgen. En voor wat betreft je laatste opmerking mag Wielerflits eens een volgwagen met droge kleding voor tijdens jouw winterritjes gaan regelen. Een stukje erkenning voor al je bijdragen hier.
    18 april 2024 09:57
    Zijn we nu serieus renners die koersen uitfietsen met gebroken knieschijven, polsen, vingers, hersenschuddingen, renners die 11 dagen na een sleutelbeenbreuk alweer op de fiets zitten en meer van dat soort even onverstandige als onvoorstelbare fratsen, die renners zijn we nu aan het betichten van mentale zwakte?
    18 april 2024 10:01
    Het is juist onvoorstelbaar dat ze met al die zaken die jij noemt wel doorfietsen/snel weer gaan fietsen en als het weer tegenzit er geen of te weinig weerstand blijkt te zijn. Andersom zou ik logischer vinden.
    18 april 2024 10:30
    Gewoon Wim Hoffen
    18 april 2024 11:29
    Laat ik maar eens een blik wormen openen: niet de juiste kleding is de oplossing, zoals enkelen hier beweren, maar iets anders: SPATBORDEN.

    Naast mijn fietshobby heb ik gewerkt als fietskoerier, 4 dagen in de week. Daar zat dus ook de afgelopen herfst en winter bij, een supernatte periode, met vaak ook nog eens kou en wind er bij. Op mijn specifieke koeriersfiets heb ik volwaardige (lange) spatborden, en ik heb door omstandigheden ook enkele dagen op een andere fiets m'n diensten gedraaid, zonder spatborden.

    Voor degenen die dat nooit zelf ervaren hebben, kan ik zeggen dat het verschil tussen een dag in de volle regen met en zonder spatborden echt bizar groot is.
    Regen is één ding; daar kun je je tot bepaalde mate op kleden. Ook al wordt je op een gegeven moment nat, je kunt met voldoende laagjes je 'core' nog wel warm genoeg houden.
    Maar water van onder is een heel ander verhaal. Tegen de constante spray van in en in koud en vies (zanderig) water die je benen, je broek, je rug zeiknat spettert is geen kleding opgewassen.
    Een set goede spatborden maakt echt een wereld van verschil.

    Het is van de zotte dat wielrenners met zo'n natte wegen en in die kou nog steeds gewoon zonder spatborden rijden. Het is niet stoer en zo, dat snap ik allemaal wel, maar in een wereld van 'marginal gains' is het rijden met spatborden echt een 'huge gain'.
    Totaal onbegrijpelijk dat zo'n groot competitief voordeel niet benut wordt. Wel met zo'n debiele helm fietsen, maar spatborden… néé, dat kan écht niet! ‍♂️
    18 april 2024 11:59
    In een peloton komt de meeste spray waarschijnlijk niet van de eigen fiets, vermoed ik?

    Ik weet niet of spatborden de spray in een peloton significant vermindert.
18 april 2024 09:41
Veel toetsenbord ridders hier die zeggen dat ze maar door hadden moeten rijden. Met welk nut? Rest van je seizoen hypothekeren? Het was 5 graden met sneeuw, hagel en regen. Vroeger hadden renners wellicht iets meer vet op de botten ja, maar tegenwoordig fietsen ze simpelweg harder waardoor je minder vet kunt hebben. Wat is je alternatief? Iedereen moet minimaal 15% lichaamsvet hebben? En Skjelmose stelde zich aan?
    18 april 2024 09:46
    Skjelmose stelde zich zeker niet aan en ik hoop dat hij weer goed hersteld is inmiddels, maar als je zijn lichaam op tv ziet dan wil ik niet weten hoe dat er in het echt uitziet. Lijkt wel een menselijke variant op een wandelende tak. Daar ziet toch iedereen van dat het niet gezond kan zijn. Voor wat de gegevens op Procyclingstats waard mogen zijn, daar staat 1.80m en 65 kg. Ik vraag me af of hij die 65 kg überhaupt haalt. Bij Wout Poels is het zelfs 1.86m en 66 kg, misschien niet voor niks dat hij laatst juist wel zo verstandig was om het regenjasje aan te houden.
18 april 2024 10:59
Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
De tijd zal uitwijzen of Williams ook echt een goudhaantje is. Super mooie overwinning uiteraard!
    18 april 2024 12:40
    Hij won ook al Tour Down Under dit seizoen. Net als eindklassement Artic race of Norway, eindklassement Kroatië, naast een etappe in de ronde van Zwitserland. Dit oogt meer als een renner die stapje voor stapje bij de subtop aansluit, dan een type als Derek Gee.
    18 april 2024 12:41
    check anders de uitslagen van de tour down under even. Die gaat nog veel meer winnen denk ik, wie weet kort in Luik.
    18 april 2024 16:15
    Te snel achter mijn keyboard gekropen. Ik kende de man niet. Dank voor de aanvullingen!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.