Steff Cras getuigt over zware val in het Baskenland: “Dacht dat het gedaan was met mij”
foto: Cor Vos
zaterdag 27 april 2024 om 10:16

Steff Cras getuigt over zware val in het Baskenland: “Dacht dat het gedaan was met mij”

Steff Cras was een van de vele slachtoffers van de grote valpartij in de Ronde van het Baskenland. De Belgische klimmer bleef achter met een geperforeerde long, een gebroken rib en acht gebroken dwarsuitsteeksels. “Ik dacht dat ik aan het stikken was”, vertelt hij over de val in gesprek met Sporza.

Cras kwam na zijn crash terecht in de betonnen goot die naast de weg lag. “Alsof ik in een badkuip zat”, zegt hij al lachend over zijn houding in de betonnen goot na de val. De Kempenaar beseft wel dat hij er nog, relatief gezien, goed vanaf is gekomen. “Mocht ik op het betonnen blok daar vlakbij gevlogen zijn, dan had ik hier misschien niet meer gezeten. De eerste halve minuut kreeg ik geen lucht en had ik het gevoel dat ik aan het stikken was.”

“Het is gedaan, dacht ik”, vervolgt Cras. “Maar na 30 seconden of zoiets is die long toch een beetje geopend en kreeg ik net genoeg lucht binnen om te ademen.” De renner van TotalEnergies werd vervolgens afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij een tijdje moest verblijven.

Oorzaak van de val 
Inmiddels is Cras al weer even in thuishaven Herentals, waar hij de oorzaak van de val analyseert. “Ik denk aan een combinatie van het slechte wegdek en de hele hoge snelheid. De afdaling was in elk geval slecht aangeduid. Die betonnen goot, daar hadden ze makkelijk iets over kunnen leggen. Eigenlijk was er niks aangeduid en in het communiqué de dag voordien stond ook niks.”

Al ligt de verantwoordelijkheid volgens Cras, die inmiddels weer kan fietsen op de rollen, ook bij de renners. “In de afdaling van de Tourmalet bijvoorbeeld reden we bijna tegen 100 km/u en waren er nog renners die bijtrapten. Soms werd ik bijna gelost in een afdaling gewoon omdat ik niet kon bijtrappen en anderen wel. Daar moet misschien ook iets aan gedaan worden.”

RIDE Magazine
17 Reacties
Sorteer op:
27 april 2024 10:53
Mijn hemel.. niet kunnen ademen omdat je longen dicht zitten.. Als je zoiets meemaakt, dan stap je toch nooit meer op een fiets?
    27 april 2024 12:51
    Hoezo niet? Als het je passie is. Bedoel deze jongens hebben het risico van vallen al lang en breed geaccepteerd.
27 april 2024 12:05
De oplossing voor deze hoge snelheden is eigenlijk opvallend simpel: aan banden leggen welke tandwielen er gebruikt worden. Hij geeft namelijk aan dat hij niet meer kon bijtrappen in een bepaalde afdaling en anderen wel. Dat heeft met tandwiel keuze te maken. Als je voor elke etappe vastlegt wat het minimale aantal tandjes is dat je mag gebruiken, dan dring je de maximumsnelheden terug. Is dit al eens ergens geopperd?
    27 april 2024 12:13
    Dat voorstel heb ik ook langs horen komen in de podcast van in het wiel na de valpartij van van Aert. Daar kon Benoot nog even gaan staan om aan te zetten terwijl ze al dik boven de 70 reden. Klinkt als een vrij eenvoudige maar doeltreffende maatregel
    27 april 2024 13:40
    Prima plan. Wat mij betreft kan dat een vaste regel zijn die hetzelfde is voor alle wedstrijden en alle etappes. Waarom zou je soms wel een hogere maximum snelheid willen? Bijkomend voordeel is in ieder geval dat je ook nog stabieler op je fiets zit als je niet meetrapt, en je volledige aandacht kunt gebruiken om op de weg te letten.
    27 april 2024 13:59
    En dat in combinatie met snelheidslimieten? In sommige autorally's werken ze ook met snelheidslimieten in bepaalde gebieden, bijvoorbeeld als ze door een dorpje rijden met veel smalle straatjes, drempels etcetera. En dan ook een maximale snelheid in afdalingen en deze aanpassen aan de omstandigheden en waar hogere risico's liggen?
    27 april 2024 14:23
    Misschien heel futuristisch, maar wat als je in bepaalde afdalingen een gemiddelde van max (bijvoorbeeld 50) oplegt, dan kunnen renners op hun computer zien of ze daarboven zitten, en de komende meters dus ff wat langzamer moeten rijden, of eronder en ze iets harder kunnen. Een beetje net zoals een trajectcontrole. Dit zorgt ervoor dat er geen belachelijk hoge snelheden gehaald worden, maar dat je ook geen nadeel (race technisch) hebt als je iets zachter door bepaalde bochten gaat.
    27 april 2024 14:25
    Het enige probleem hierbij is dat je de afdaling niet kan gebruiken om weg te rijden of terug te komen. En ik weet dat dat ook onderdeel is van wielrennen, maar misschien is dat niet meer van deze tijd.
    27 april 2024 15:18
    Goed voorstel om de absolute topsnelheden, en dus de gevolgen van valpartijen, te beperken.
27 april 2024 10:36
Heftig… maar als het een troost mag zijn, er kán al iets gedaan worden, heel simpel zelfs…. Remmen gebruiken..
    27 april 2024 10:48
    Ze kunnen ook thuis op de bank blijven zitten. Je snapt hopelijk wel dat langzamer rijden dan je tegenstander niet echt een optie is als je nog een rol wilt spelen in de etappe? De keuze om te remmen is een puur theoretische keuze.
    27 april 2024 11:27
    Ga je remmen dan krijg je van die toestanden als Ilnur Zakarin, dan ben je gezien als er gepusht wordt door anderen of moet je extra hard omhoog rijden om anderen voor te blijven.

    Het is geen makkelijk verhaal uiteraard. Ook Enric Mas daalde niet al te best meer (lees angstig) na een paar valpartijen en Pinot had dat ook.
    27 april 2024 12:11
    Jammer dat een serieuze post van Polleke een beetje weggezet lijkt te worden als "naief".

    Als je hoort over bijtrappen op de Tourmalet, of te hard een berg af gaan door het peloton, dan is toch heel duidelijk dat de gedragscomponent een grote rol speelt.

    En laten we eerlijk zijn: wat heeft Wout dit jaar gewonnen door "go go go" te roepen in de afdaling naar de kanarieberg? Wat heeft Evenepoel gewonnen door voorop te zitten en druk te zetten in de afdaling in het baskenland? En wat hebben ze daar verloren???

    Vraag is uiteindelijk hoeveel risico's je bereid bent te nemen voor een handvol seconden in een voorjaarsrondje, of om als eerste op te draaien op een bergje op 60 km van de meet. En of er binnenkort ploegleiders komen die zeggen: "neem op die punten geen risico, want de kans om heel veel te verliezen is groter dan om daar iets groots te winnen!"

    En naast deze mentaliteitsverandering moet ook maar gewoon eens gekeken worden naar maximale verzetten of betere parcoursbeveiliging. Maar zonder gedragsverandering blijft zelfs gewoon een rechte brede weg levensgevaarlijk.
    27 april 2024 12:11
    Ja, helder. Je bedenkt een sport waarbij het idee is dat je zo snel mogelijk rijdt, en vervolgens zeg je "ja dan moet je maar niet zo snel rijden..."
    27 april 2024 12:54
    Die remmen zitten niet voor niets op die fietsen. Gebruik ze dan ook voordat je te hard een bocht in gaat. Niet alle bochten zijn nu eenmaal op de hoogste snelheid te nemen.
    27 april 2024 13:46
    De opties om niet of laat of slecht te remmen brengen je ook niet per se eerder aan de finish, in de wachtrij voor een ambulance echter…
    27 april 2024 15:14
    Niets ten nadele van jou Polleke, maar de opmerking over 'remmen gebruiken' wordt wat mij betreft de laatste tijd iets te vaak te pas en te onpas gebruikt. Gelukkig wordt er nu een beetje tegengas gegeven.

    Natuurlijk is het veiliger om op tijd te remmen, maar ook niemand wil het risico lopen onnodig op achterstand te lopen en dus worden de grenzen automatisch opgezocht. Het is voor een renner in koers ook veel lastiger om die beslissing te nemen dan vanachter een toetsenbord. Overigens is de grote valpartij in het Baskenland hoofdzakelijk veroorzaakt door het wegdek en zijn de gevolgen groter geworden door het aanwezige straatmeubilair, beiden niet door roekeloosheid.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.