Visma | Lease a Bike heeft ‘goede gesprekken’ gevoerd met Lenny Martinez: “Maar nog niets concreets”
foto: Cor Vos
donderdag 9 mei 2024 om 14:17

Visma | Lease a Bike heeft ‘goede gesprekken’ gevoerd met Lenny Martinez: “Maar nog niets concreets”

Update Begin april wist RMC Sport het al zeker: Lenny Martinez zou vanaf 2025 voor Bahrain Victorious gaan rijden. De vader van Lenny Martinez, oud-prof Miguel Martinez, spreekt dat nu echter tegen. Volgens hem hengelen er nog drie ploegen naar de diensten van zijn zoon, waaronder Visma | Lease a Bike. Merijn Zeeman heeft inmiddels aan GCN bevestigd dat de Nederlandse formatie inderdaad in gesprek met Lenny Martinez is.

“Er is nog helemaal niets definitief met Bahrain Victorious”, zegt Miguel in gesprek met Ouest France. Er zijn met Visma | Lease a Bike en INEOS Grenadiers namelijk meer kapers op de kust. Bovendien is het een serieuze optie voor Lenny om gewoon bij zijn huidige werkgever Groupama-FDJ te blijven. “Er zijn in totaal drie andere teams die hem willen hebben, en er is nog helemaal niets zeker. Naast Bahrain willen ook INEOS Grenadiers en Visma | Lease a Bike hem hebben. Als het aan Lenny zou liggen, geeft hij er de voorkeur aan om bij Groupama-FDJ te blijven.”

Groupama-FDJ biedt financieel ‘echt minder’, stelt Miguel. “Maar er is de steun van renners als David Gaudu, en dat is zeer belangrijk. Ze doen echt hun best.” Een besluit over de toekomst van Lenny is dus nog niet genomen.

De 20-jarige Fransman geldt als grote klimbelofte. Nadat hij vorig jaar prof werd bij Groupama-FDJ, wist hij al vijf koersen te winnen. In 2023 schreef hij de CIC – Mont Ventoux op zijn naam en dit jaar was hij de beste in de Classic Var, Trofeo Laigueglia, Classic Grand Besançon Doubs en Tour du Doubs. Ook eindigde hij in 2024 al als tweede in O Gran Camiño, achtste in Strade Bianche, zevende in de Ronde van Catalonië en achtste in de Ronde van Romandië.

Update (dinsdag 9 mei)

Merijn Zeeman heeft woensdagavond aan Global Cycling Network (GCN) bevestigd dat Visma | Lease a Bike interesse heeft in Lenny Martinez. “We hebben een paar goede gesprekken gehad, maar er is op dit moment nog niets concreets”, aldus de sportief manager van het Nederlandse team. “Het zou kunnen gebeuren.”

RIDE Magazine
16 Reacties
Sorteer op:
7 mei 2024 09:49
Als ik Lenny zou zijn, blijf nog een jaar bij FDJ waar je alle kansen krijgt. Ook al is het financieel minder, je hent dan een jaar extra gewonnen. Dan kan je ook meer oogsten op lange termijn.

Als het echt alleen om geld gaat blijven of weggaan. Dan begint het haast op voetbal te lijken.
    7 mei 2024 11:22
    Ben het volledig met je eens. Bij Jumbo krijg je (terecht) alleen je kans als je absolute wereldklasse bent. Pakweg een Oomen of een Valter hadden bij kleinere ploegen (FDJ, DSM of waar dan ook) gewoon vaak voor eigen kans mogen koersen.

    Alleen is het voor ons wel makkelijk praten. Als hij bij Bahrein/Jumbo/Ineos een veelvoud kan verdienen van wat hij nu verdiend... tsjah.
    7 mei 2024 14:51
    Goed verhaal, maar bij Bahrain zou hij die kansen toch ook gewoon krijgen? Hij zou daar gelijk de beste klassementsrenner zijn. Ze hebben aar enkel Caruso, Bilbao, Haig, en Buitrago. De eerste twee zijn volgend jaar 35+, Haig heeft zich toch nog niet echt bewezen, en Buitrago en Lenny zouden gewoon aparte programmas kunnen rijden.
    9 mei 2024 16:26
    En waarom zou Lenny bij Visma niet gelijk de kansen krijgen.... Ik geef hem meer kans in de Waalse Pijl en LBL dan een pakweg Valter, Benoot, Gloag, van Dijke of van Aert...

    Qua kasseien is de ploeg van Visma dik gestoffeerd maar voor het heuvelwerk is dat toch echt een heel pak minder, en behoren ze echt niet tot de beste vijf ploegen...

    In de huidige Visma ploeg zou Martinez bij mij gelijk kopman zijn voor dat soort races.
    9 mei 2024 18:04
    Lenny moet kijken naar geld, kansen en ontwikkeling als renner. Voor Franse renners is het niet slecht om buiten de beschermde koepel van het moederland te gaan fietsen. Dat Zeeman aangeeft goede gesprekken te hebben gehad maakt het nog geen done deal maar ik acht de kans vrij groot dat Lenny zich bij de ploeg gaat voegen in 2025. Hij past in de generatie wisseling die de ploeg doorvoert.
7 mei 2024 10:06
Heeft Groupama-FDJ dan echt zo'n laag budget? Je zou verwachten dat er na het vertrek van Pinot en Démare wel wat geld beschikbaar zou zijn om de jonge talenten voor de ploeg te behouden, maar nu lijkt Pithie te gaan vertrekken en Martinez mogelijk ook.
    7 mei 2024 10:14
    Probleem is dat FDJ een staatsbedrijf is. Die kunnen niet zomaar tegen de sterren op gaan bieden. Ze moeten in theorie dus verantwoording afleggen aan het Franse Volk, ook aan zij die niks met wielrennen hebben. Klinkt een beetje gewichtig maar daar komt het finaal op neer.
    7 mei 2024 10:17
    Groupama is dat echter niet, maar daar zijn ze wellicht tevreden met de sponsoring van een ploeg in de marge.
    7 mei 2024 10:45
    Is het "probleem" dat Groupama-FDJ echt een laag budget heeft, of gaan ze gewoon op een verantwoordelijke manier om met het budget? Daar waar Franse ploegen nogal eens veel te diep in de buidel willen tasten voor voornamelijk Franse renners zien Madiot & co. misschien wel dat het waanzin is om een welliswaar talentvolle maar nog hele jonge renner zonder groot palmares een miljoenencontract te geven?
    7 mei 2024 11:03
    Bijkomend (luxe) probleem is dat ze nog meer jonge talenten hebben, die ook allemaal einde contract zijn. Gregoire, Penhoët, Watson o.a.
    Wel zonde dat dit groepje talenten, ook veelal uit hun eigen jeugd ploeg, uitvliegen.
    7 mei 2024 12:38
    Voor Martinez en Pithie zijn op dit moment gewoon geen betere alternatieven te vinden. Maar goed, Franse ploegen blinken doorgaans niet uit in ambitie.
    7 mei 2024 12:45
    FDJ mag dan wel een staatsbedrijf zijn, wielerploeg Groupama FDJ is dat bij mijn weten niet. En die hebben gewoon een budget om te verdelen. Als er dan grote namen op vertrekken staan, kan je inderdaad veronderstellen dat er budget vrij komt. De vraag is dan of ze dat budget kunnen/willen investeren in 1 renner of eerder in nieuwe renners om dat gat te vullen.
Ik hoop van harte dat alle jonge toppers gewoon bij FDJ blijven. Die ploeg heeft het zo goed gedaan door die gasten klaar te stomen voor de WT in hun opleidingsploeg dat het zonde zou zijn als ze elders zouden gaan oogsten.
    9 mei 2024 15:17
    Inderdaad opleiden moet wel lonen.

    Wat is eigenlijk het programma van Martinez dit seizoen?
    Op de planning staan nog;
    MercanTour
    Tour de Suisse
    Vuelta a Burgos
    Vuelta a Espana

    Geen Tour voor hem dus dit jaar. Vooral rondjes van 1 week met wat eendagskoersen en afsluiten met de Vuelta.
    9 mei 2024 22:03
    Lijkt mij een prima programma.
    Dan volgend jaar bij FDJ kopman in de Tour en als je dan top 10 kan rijden dan is het kijken naar een betere ploeg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.